Dla rodziców
Psychoterapia dziecięca
informacje dla rodziców
Witajcie w Domu na Drzewie!
Czasami dzieci i nastolatki nie są w stanie wyrazić lub zrozumieć swoich trudności, których doświadczają w życiu. W rezultacie zachowują się w sposób, który może być trudny do zrozumienia, a także frustrujący dla ich rodziców/opiekunów oraz dla nich samych. Pracując z dziećmi i rodzinami, głęboko wierzymy, że każda osoba ma ogromną wartość. Terapia oferuje nowe zasoby i może dać dzieciom oraz rodzinom umiejętności i perspektywy potrzebne do wytyczenia nowej ścieżki. Zdajemy sobie również sprawę jak trudna i wymagająca jest opieka nad dzieckiem i nastolatkiem. Jesteśmy po to by wspierać rodziców i opiekunów na tej drodze.
Witajcie w Domu na Drzewie!
Czasami dzieci i nastolatki nie są w stanie wyrazić lub zrozumieć swoich trudności, których doświadczają w życiu. W rezultacie zachowują się w sposób, który może być trudny do zrozumienia, a także frustrujący dla ich rodziców/opiekunów oraz dla nich samych. Pracując z dziećmi i rodzinami, głęboko wierzymy, że każda osoba ma ogromną wartość. Terapia oferuje nowe zasoby i może dać dzieciom oraz rodzinom umiejętności i perspektywy potrzebne do wytyczenia nowej ścieżki. Zdajemy sobie również sprawę jak trudna i wymagająca jest opieka nad dzieckiem i nastolatkiem. Jesteśmy po to by wspierać rodziców i opiekunów na tej drodze.
Czy moje dziecko potrzebuje psychoterapii?
Większość dzieci doświadcza trudnych sytuacji życiowych, takich jak dostosowywanie się do zmian w szkole lub w domu, rozwód rodziców, dokuczający rówieśnicy lub innych trudności w szkole czy w domu. Jeżeli jesteś zaniepokojona/zaniepokojony zachowaniem Twego dziecka, terapia zabawą jest najbardziej odpowiednią metodą psychoterapeutyczną, która pomoże Twojemu dziecku w przejściu przez trudne czasy oraz Tobie w lepszym zrozumieniu tego przez co przechodzi Twoje dziecko.
Czy moje dziecko potrzebuje psychoterapii?
Większość dzieci doświadcza trudnych sytuacji życiowych, takich jak dostosowywanie się do zmian w szkole lub w domu, rozwód rodziców, dokuczający rówieśnicy lub innych trudności w szkole czy w domu. Jeżeli jesteś zaniepokojona/zaniepokojony zachowaniem Twego dziecka, terapia zabawą jest najbardziej odpowiednią metodą psychoterapeutyczną, która pomoże Twojemu dziecku w przejściu przez trudne czasy oraz Tobie w lepszym zrozumieniu tego przez co przechodzi Twoje dziecko.
Co to jest terapia zabawą (Play Therapy)?
Podobnie jak w przypadku tradycyjnej terapii konwersacyjnej, terapia zabawą opiera się na relacji pomiędzy wyszkolonym psychoterapeutą dziecięcym a dzieckiem. Celem zabiegów terapeutycznych jest pomóc dziecku w rozwiązywaniu jego problemów i w przywróceniu mu naturalnej harmonii.
Często rodzice czują się zagubieni, gdy próbują zrozumieć, dlaczego ich dziecko zachowuje się w określony sposób, a oni nie wiedzą, jak mu pomóc. Może to być na przykład agresywne zachowanie, lęk separacyjny, skłonność do zmiany nastroju, trudności w nawiązywaniu lub utrzymywaniu przyjaciół, obawy o samotność, nagłe lub niewyjaśnione unikanie znajomych osób lub pewnego miejsca.
W przeciwieństwie do dorosłych, których rozwój poznawczy jest bardziej rozwinięty, dzieci – zwłaszcza te bardzo małe – nie mają umiejętności posługiwania się językiem, aby w pełni zrozumieć i przekazać swoje wewnętrzne doświadczenie. Ponadto inaczej postrzegają i rozumieją one świat oraz swoje relacje z ważnymi ludźmi. Na przykład – magiczne myślenie powoduje, że dzieci wierzą, iż ich gniewne uczucia powodują rzeczywistą szkodę w realnym świecie; więc bezpośrednie mówienie o tych uczuciach może być, z ich punktu widzenia, bardzo groźne. W związku z tym zabawki i zabawa zapewniają pewien dystans psychologiczny. Ponadto dzieci są zazwyczaj bardziej zorientowane na działanie – czyli wyrażają swój wewnętrzny świat poprzez swoje zachowanie. Dlatego odgrywanie przez zabawę ich myśli, pomysłów, uczuć, pragnień, lęków i doświadczeń – jest stosownym i naturalnym działaniem terapeutycznym. Z drugiej jednak strony – terapia zabawą ma także na celu pomaganie dziecku w ułożeniu jego wewnętrznych doświadczeń w słowa – tak aby nie musiało się już ono uciekać wyłącznie do działania w celu wyrażenia swego wewnętrznego doświadczenia.
Co to jest terapia zabawą (Play Therapy)?
Podobnie jak w przypadku tradycyjnej terapii konwersacyjnej, terapia zabawą opiera się na relacji pomiędzy wyszkolonym psychoterapeutą dziecięcym a dzieckiem. Celem zabiegów terapeutycznych jest pomóc dziecku w rozwiązywaniu jego problemów i w przywróceniu mu naturalnej harmonii.
Często rodzice czują się zagubieni, gdy próbują zrozumieć, dlaczego ich dziecko zachowuje się w określony sposób, a oni nie wiedzą, jak mu pomóc. Może to być na przykład agresywne zachowanie, lęk separacyjny, skłonność do zmiany nastroju, trudności w nawiązywaniu lub utrzymywaniu przyjaciół, obawy o samotność, nagłe lub niewyjaśnione unikanie znajomych osób lub pewnego miejsca.
W przeciwieństwie do dorosłych, których rozwój poznawczy jest bardziej rozwinięty, dzieci – zwłaszcza te bardzo małe – nie mają umiejętności posługiwania się językiem, aby w pełni zrozumieć i przekazać swoje wewnętrzne doświadczenie. Ponadto inaczej postrzegają i rozumieją one świat oraz swoje relacje z ważnymi ludźmi. Na przykład – magiczne myślenie powoduje, że dzieci wierzą, iż ich gniewne uczucia powodują rzeczywistą szkodę w realnym świecie; więc bezpośrednie mówienie o tych uczuciach może być, z ich punktu widzenia, bardzo groźne. W związku z tym zabawki i zabawa zapewniają pewien dystans psychologiczny. Ponadto dzieci są zazwyczaj bardziej zorientowane na działanie – czyli wyrażają swój wewnętrzny świat poprzez swoje zachowanie. Dlatego odgrywanie przez zabawę ich myśli, pomysłów, uczuć, pragnień, lęków i doświadczeń – jest stosownym i naturalnym działaniem terapeutycznym. Z drugiej jednak strony – terapia zabawą ma także na celu pomaganie dziecku w ułożeniu jego wewnętrznych doświadczeń w słowa – tak aby nie musiało się już ono uciekać wyłącznie do działania w celu wyrażenia swego wewnętrznego doświadczenia.
Jaka jest różnica pomiędzy terapią zabawą a bawieniem się z dzieckiem w domu?
Terapeuci zabawą są wyszkolonymi klinicystami dziecięcymi, którzy, znając etapy rozwojowe oraz język i zachowania dzieci, potrafią stworzyć środowisko akceptacji, empatii i zrozumienia w gabinecie zabaw. Terapia zabawą nie jest tym samym co bawienie się. Terapia zabawą jako metoda psychoterapeutyczna, oparta na neuronauce i wspierana wieloletnimi badaniami psychologicznymi wykorzystuje naturalne tendencje dzieci do odgrywania ich reakcji wobec sytuacji życiowych w obecności wykwalifikowanego terapeuty zabawą. Poprzez terapię zabawą dziecko odzyskuje zrozumienie i poczucie kontroli wobec trudnych sytuacji oraz rozwija bardziej efektywne metody potrzebne do dobrego funkcjonowania w świecie.
Jaka jest różnica pomiędzy terapią zabawą a bawieniem się z dzieckiem w domu?
Terapeuci zabawą są wyszkolonymi klinicystami dziecięcymi, którzy, znając etapy rozwojowe oraz język i zachowania dzieci, potrafią stworzyć środowisko akceptacji, empatii i zrozumienia w gabinecie zabaw. Terapia zabawą nie jest tym samym co bawienie się. Terapia zabawą jako metoda psychoterapeutyczna, oparta na neuronauce i wspierana wieloletnimi badaniami psychologicznymi wykorzystuje naturalne tendencje dzieci do odgrywania ich reakcji wobec sytuacji życiowych w obecności wykwalifikowanego terapeuty zabawą. Poprzez terapię zabawą dziecko odzyskuje zrozumienie i poczucie kontroli wobec trudnych sytuacji oraz rozwija bardziej efektywne metody potrzebne do dobrego funkcjonowania w świecie.
Czy terapia zabawą jest odpowiednia dla starszych dzieci?
Większość rodziców może przypomnieć sobie czas, kiedy jechali samochodem, a ich dziecko, siedzące za nimi lub obok nich, wyraziło jakiś niepokój lub zadało pytanie, które wydawało się „nie na miejscu”, a zarazem było głębokie. W jakiś sposób struktura bez konieczności bezpośredniego kontaktu wzrokowego pozwoliła dziecku spontanicznie wyrazić to, co myślało i czuło.
Podczas zabawy możemy w zrelaksowany sposób badać uczucia, myśli, niepokoje i pragnienia dziecka. Przyjemność wspólnej zabawy ma też tę zaletę, że uwalnia część stresu i niepokoju związanego z odkrywaniem trudnych tematów i uczuć. Z naszego doświadczenia wynika, że niektóre starsze dzieci czerpią korzyści z symbolicznej zabawy (np. z tworzenia scen w piaskownicy (sandplay) czy wykorzystywania kukiełek), inne natomiast używają sposobów artystycznych (np. rysowania, rzeźbienia w gilinie czy malowania), aby wykreować sytuację, którą trudno jest im rozwiązać. Obie praktyki są równoprawnymi formami ekspresji, które można dzielić, słyszeć i rozumieć wspólnie, zapewniając dziecku zarówno ulgę, jak i bardziej adaptacyjne sposoby zarządzania swoimi uczuciami. Nasze podejście do spotkania z dzieckiem uwzględnia zarówno specyfikę osobowości klienta, jak i relację terapeutyczną, którą razem tworzymy.
Czy terapia zabawą jest odpowiednia dla starszych dzieci?
Większość rodziców może przypomnieć sobie czas, kiedy jechali samochodem, a ich dziecko, siedzące za nimi lub obok nich, wyraziło jakiś niepokój lub zadało pytanie, które wydawało się „nie na miejscu”, a zarazem było głębokie. W jakiś sposób struktura bez konieczności bezpośredniego kontaktu wzrokowego pozwoliła dziecku spontanicznie wyrazić to, co myślało i czuło.
Podczas zabawy możemy w zrelaksowany sposób badać uczucia, myśli, niepokoje i pragnienia dziecka. Przyjemność wspólnej zabawy ma też tę zaletę, że uwalnia część stresu i niepokoju związanego z odkrywaniem trudnych tematów i uczuć. Z naszego doświadczenia wynika, że niektóre starsze dzieci czerpią korzyści z symbolicznej zabawy (np. z tworzenia scen w piaskownicy (sandplay) czy wykorzystywania kukiełek), inne natomiast używają sposobów artystycznych (np. rysowania, rzeźbienia w gilinie czy malowania), aby wykreować sytuację, którą trudno jest im rozwiązać. Obie praktyki są równoprawnymi formami ekspresji, które można dzielić, słyszeć i rozumieć wspólnie, zapewniając dziecku zarówno ulgę, jak i bardziej adaptacyjne sposoby zarządzania swoimi uczuciami. Nasze podejście do spotkania z dzieckiem uwzględnia zarówno specyfikę osobowości klienta, jak i relację terapeutyczną, którą razem tworzymy.
Jaką rolę odgrywają rodzice w procesie terapeutycznym?
Uważamy, że bardzo ważne jest, aby rodzice / opiekunowie byli zaangażowani w proces terapeutyczny swego dziecka, postrzegamy ich bowiem jako ekspertów a co za tym idzie część zespołu terapeutycznego. Dlatego też w trakcie terapii zazwyczaj spotykamy się z nimi regularnie.
Podczas pierwszego spotkania omawiamy historię rozwoju dziecka, obawy rodziców i dzieci oraz cele leczenia. Podczas następnych kilku sesji zazwyczaj spotykamy się z dzieckiem indywidualnie – w ramach procesu diagnozy. Zwykle zaplanowane jest też spotkanie uzupełniające z rodzicami w celu omówienia naszych obserwacji i zaleceń terapeutycznych.
Jaką rolę odgrywają rodzice w procesie terapeutycznym?
Uważamy, że bardzo ważne jest, aby rodzice / opiekunowie byli zaangażowani w proces terapeutyczny swego dziecka, postrzegamy ich bowiem jako ekspertów a co za tym idzie część zespołu terapeutycznego. Dlatego też w trakcie terapii zazwyczaj spotykamy się z nimi regularnie.
Podczas pierwszego spotkania omawiamy historię rozwoju dziecka, obawy rodziców i dzieci oraz cele leczenia. Podczas następnych kilku sesji zazwyczaj spotykamy się z dzieckiem indywidualnie – w ramach procesu diagnozy. Zwykle zaplanowane jest też spotkanie uzupełniające z rodzicami w celu omówienia naszych obserwacji i zaleceń terapeutycznych.
W jakich problemach pomaga terapia zabawą?
Terapia zabawą pomaga w problemach związanymi między innymi z żałobą i utratą, traumą, lękami, zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), rozwodem i separacją rodzicielską, depresją, zachowaniem, na przykład w szkole, nadużyciami emocjonalnymi oraz seksualnymi, ogólnymi trudnościami z regulacją emocjonalną oraz zespołem stresu pourazowego (PTSD).
W jakich problemach pomaga terapia zabawą?
Terapia zabawą pomaga w problemach związanymi między innymi z żałobą i utratą, traumą, lękami, zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), rozwodem i separacją rodzicielską, depresją, zachowaniem, na przykład w szkole, nadużyciami emocjonalnymi oraz seksualnymi, ogólnymi trudnościami z regulacją emocjonalną oraz zespołem stresu pourazowego (PTSD).
Czy mogę wesprzeć moje dziecko?
W naszym centrum oferujemy pomoc dla rodziców/opiekunów poszukujących wsparcia i zrozumienia zachowań, trudności oraz osobowości swego dziecka.
Szkolenie filial therapy (terapia relacji dziecko – rodzic) to cykl 10 spotkań opartych na efektywnej metodzie skierowanej do rodziców i opiekunów, która pomaga wykształcić silne emocjonalnie dziecko i zbudować znaczącą relację z dzieckiem. Szczegóły znajdą się na naszej stronie wkrótce.
Psychoterapia indywidualna dla rodzica/opiekuna to proces, podczas którego pomagamy w odzyskaniu zrozumienia i poczucia kontroli wobec trudnych sytuacji w relacji rodzic – dziecko oraz poczucia pewności w roli rodzica/opiekuna.
Czy mogę wesprzeć moje dziecko?
W naszym centrum oferujemy pomoc dla rodziców/opiekunów poszukujących wsparcia i zrozumienia zachowań, trudności oraz osobowości swego dziecka.
Szkolenie filial therapy (terapia relacji dziecko – rodzic) to cykl 10 spotkań opartych na efektywnej metodzie skierowanej do rodziców i opiekunów, która pomaga wykształcić silne emocjonalnie dziecko i zbudować znaczącą relację z dzieckiem. Szczegóły znajdą się na naszej stronie wkrótce.
Psychoterapia indywidualna dla rodzica/opiekuna to proces, podczas którego pomagamy w odzyskaniu zrozumienia i poczucia kontroli wobec trudnych sytuacji w relacji rodzic – dziecko oraz poczucia pewności w roli rodzica/opiekuna.