Dla rodziców

Psychoterapia dziecięca
informacje dla rodziców

Psychoterapia dziecięca - Dla rodziców

Witajcie w Domu na Drzewie!


Czasami dzieci i nastolatki nie są w stanie wyrazić lub zrozumieć swoich trudności, których doświadczają w życiu. W rezultacie zachowują się w sposób, który może być trudny do zrozumienia, a także frustrujący dla ich rodziców/opiekunów oraz dla nich samych. Pracując z dziećmi i rodzinami, głęboko wierzymy, że każda osoba ma ogromną wartość. Terapia oferuje nowe zasoby i może dać dzieciom oraz rodzinom umiejętności i perspektywy potrzebne do wytyczenia nowej ścieżki. Zdajemy sobie również sprawę jak trudna i wymagająca jest opieka nad dzieckiem i nastolatkiem. Jesteśmy po to by wspierać rodziców i opiekunów na tej drodze.

Psychoterapia dziecięca - Dla rodziców

Witajcie w Domu na Drzewie!


Czasami dzieci i nastolatki nie są w stanie wyrazić lub zrozumieć swoich trudności, których doświadczają w życiu. W rezultacie zachowują się w sposób, który może być trudny do zrozumienia, a także frustrujący dla ich rodziców/opiekunów oraz dla nich samych. Pracując z dziećmi i rodzinami, głęboko wierzymy, że każda osoba ma ogromną wartość. Terapia oferuje nowe zasoby i może dać dzieciom oraz rodzinom umiejętności i perspektywy potrzebne do wytyczenia nowej ścieżki. Zdajemy sobie również sprawę jak trudna i wymagająca jest opieka nad dzieckiem i nastolatkiem. Jesteśmy po to by wspierać rodziców i opiekunów na tej drodze.

Czy moje dziecko potrzebuje psychoterapii?

Większość dzieci doświadcza trudnych sytuacji życiowych, takich jak dostosowywanie się do zmian w szkole lub w domu, rozwód rodziców, dokuczający rówieśnicy lub innych trudności w szkole czy w domu. Jeżeli jesteś zaniepokojona/zaniepokojony zachowaniem Twego dziecka, terapia zabawą jest najbardziej odpowiednią metodą psychoterapeutyczną, która pomoże Twojemu dziecku w przejściu przez trudne czasy oraz Tobie w lepszym zrozumieniu tego przez co przechodzi Twoje dziecko.

Czy moje dziecko potrzebuje terapii
Czy moje dziecko potrzebuje terapii

Czy moje dziecko potrzebuje psychoterapii?

Większość dzieci doświadcza trudnych sytuacji życiowych, takich jak dostosowywanie się do zmian w szkole lub w domu, rozwód rodziców, dokuczający rówieśnicy lub innych trudności w szkole czy w domu. Jeżeli jesteś zaniepokojona/zaniepokojony zachowaniem Twego dziecka, terapia zabawą jest najbardziej odpowiednią metodą psychoterapeutyczną, która pomoże Twojemu dziecku w przejściu przez trudne czasy oraz Tobie w lepszym zrozumieniu tego przez co przechodzi Twoje dziecko.

Co to jest terapia zabawą

Co to jest terapia zabawą (Play Therapy)?

Podobnie jak w przypadku tradycyjnej terapii konwersacyjnej, terapia zabawą opiera się na relacji pomiędzy wyszkolonym psychoterapeutą dziecięcym a dzieckiem. Celem zabiegów terapeutycznych jest pomóc dziecku w rozwiązywaniu jego problemów i w przywróceniu mu naturalnej harmonii.
Często rodzice czują się zagubieni, gdy próbują zrozumieć, dlaczego ich dziecko zachowuje się w określony sposób, a oni nie wiedzą, jak mu pomóc. Może to być na przykład agresywne zachowanie, lęk separacyjny, skłonność do zmiany nastroju, trudności w nawiązywaniu lub utrzymywaniu przyjaciół, obawy o samotność, nagłe lub niewyjaśnione unikanie znajomych osób lub pewnego miejsca.

W przeciwieństwie do dorosłych, których rozwój poznawczy jest bardziej rozwinięty, dzieci – zwłaszcza te bardzo małe – nie mają umiejętności posługiwania się językiem, aby w pełni zrozumieć i przekazać swoje wewnętrzne doświadczenie. Ponadto inaczej postrzegają i rozumieją one świat oraz swoje relacje z ważnymi ludźmi. Na przykład – magiczne myślenie powoduje, że dzieci wierzą, iż ich gniewne uczucia powodują rzeczywistą szkodę w realnym świecie; więc bezpośrednie mówienie o tych uczuciach może być, z ich punktu widzenia, bardzo groźne. W związku z tym zabawki i zabawa zapewniają pewien dystans psychologiczny. Ponadto dzieci są zazwyczaj bardziej zorientowane na działanie – czyli wyrażają swój wewnętrzny świat poprzez swoje zachowanie. Dlatego odgrywanie przez zabawę ich myśli, pomysłów, uczuć, pragnień, lęków i doświadczeń – jest stosownym i naturalnym działaniem terapeutycznym. Z drugiej jednak strony – terapia zabawą ma także na celu pomaganie dziecku w ułożeniu jego wewnętrznych doświadczeń w słowa – tak aby nie musiało się już ono uciekać wyłącznie do działania w celu wyrażenia swego wewnętrznego doświadczenia.

Co to jest terapia zabawą

Co to jest terapia zabawą (Play Therapy)?

Podobnie jak w przypadku tradycyjnej terapii konwersacyjnej, terapia zabawą opiera się na relacji pomiędzy wyszkolonym psychoterapeutą dziecięcym a dzieckiem. Celem zabiegów terapeutycznych jest pomóc dziecku w rozwiązywaniu jego problemów i w przywróceniu mu naturalnej harmonii.
Często rodzice czują się zagubieni, gdy próbują zrozumieć, dlaczego ich dziecko zachowuje się w określony sposób, a oni nie wiedzą, jak mu pomóc. Może to być na przykład agresywne zachowanie, lęk separacyjny, skłonność do zmiany nastroju, trudności w nawiązywaniu lub utrzymywaniu przyjaciół, obawy o samotność, nagłe lub niewyjaśnione unikanie znajomych osób lub pewnego miejsca.

W przeciwieństwie do dorosłych, których rozwój poznawczy jest bardziej rozwinięty, dzieci – zwłaszcza te bardzo małe – nie mają umiejętności posługiwania się językiem, aby w pełni zrozumieć i przekazać swoje wewnętrzne doświadczenie. Ponadto inaczej postrzegają i rozumieją one świat oraz swoje relacje z ważnymi ludźmi. Na przykład – magiczne myślenie powoduje, że dzieci wierzą, iż ich gniewne uczucia powodują rzeczywistą szkodę w realnym świecie; więc bezpośrednie mówienie o tych uczuciach może być, z ich punktu widzenia, bardzo groźne. W związku z tym zabawki i zabawa zapewniają pewien dystans psychologiczny. Ponadto dzieci są zazwyczaj bardziej zorientowane na działanie – czyli wyrażają swój wewnętrzny świat poprzez swoje zachowanie. Dlatego odgrywanie przez zabawę ich myśli, pomysłów, uczuć, pragnień, lęków i doświadczeń – jest stosownym i naturalnym działaniem terapeutycznym. Z drugiej jednak strony – terapia zabawą ma także na celu pomaganie dziecku w ułożeniu jego wewnętrznych doświadczeń w słowa – tak aby nie musiało się już ono uciekać wyłącznie do działania w celu wyrażenia swego wewnętrznego doświadczenia.

Jaka jest różnica pomiędzy terapią zabawą a bawieniem się z dzieckiem w domu?

Terapeuci zabawą są wyszkolonymi klinicystami dziecięcymi, którzy, znając etapy rozwojowe oraz język i zachowania dzieci, potrafią stworzyć środowisko akceptacji, empatii i zrozumienia w gabinecie zabaw. Terapia zabawą nie jest tym samym co bawienie się. Terapia zabawą jako metoda psychoterapeutyczna, oparta na neuronauce i wspierana wieloletnimi badaniami psychologicznymi wykorzystuje naturalne tendencje dzieci do odgrywania ich reakcji wobec sytuacji życiowych w obecności wykwalifikowanego terapeuty zabawą. Poprzez terapię zabawą dziecko odzyskuje zrozumienie i poczucie kontroli wobec trudnych sytuacji oraz rozwija bardziej efektywne metody potrzebne do dobrego funkcjonowania w świecie.

Psychoterapia dziecięca - Dla rodziców
Psychoterapia dziecięca - Dla rodziców

Jaka jest różnica pomiędzy terapią zabawą a bawieniem się z dzieckiem w domu?

Terapeuci zabawą są wyszkolonymi klinicystami dziecięcymi, którzy, znając etapy rozwojowe oraz język i zachowania dzieci, potrafią stworzyć środowisko akceptacji, empatii i zrozumienia w gabinecie zabaw. Terapia zabawą nie jest tym samym co bawienie się. Terapia zabawą jako metoda psychoterapeutyczna, oparta na neuronauce i wspierana wieloletnimi badaniami psychologicznymi wykorzystuje naturalne tendencje dzieci do odgrywania ich reakcji wobec sytuacji życiowych w obecności wykwalifikowanego terapeuty zabawą. Poprzez terapię zabawą dziecko odzyskuje zrozumienie i poczucie kontroli wobec trudnych sytuacji oraz rozwija bardziej efektywne metody potrzebne do dobrego funkcjonowania w świecie.

Czy terapia zabawą jest odpowiednia dla starszych dzieci?

Czy terapia zabawą jest odpowiednia dla starszych dzieci?

Większość rodziców może przypomnieć sobie czas, kiedy jechali samochodem, a ich dziecko, siedzące za nimi lub obok nich, wyraziło jakiś niepokój lub zadało pytanie, które wydawało się „nie na miejscu”, a zarazem było głębokie. W jakiś sposób struktura bez konieczności bezpośredniego kontaktu wzrokowego pozwoliła dziecku spontanicznie wyrazić to, co myślało i czuło.
Podczas zabawy możemy w zrelaksowany sposób badać uczucia, myśli, niepokoje i pragnienia dziecka. Przyjemność wspólnej zabawy ma też tę zaletę, że uwalnia część stresu i niepokoju związanego z odkrywaniem trudnych tematów i uczuć. Z naszego doświadczenia wynika, że niektóre starsze dzieci czerpią korzyści z symbolicznej zabawy (np. z tworzenia scen w piaskownicy (sandplay) czy wykorzystywania kukiełek), inne natomiast używają sposobów artystycznych (np. rysowania, rzeźbienia w gilinie czy malowania), aby wykreować sytuację, którą trudno jest im rozwiązać. Obie praktyki są równoprawnymi formami ekspresji, które można dzielić, słyszeć i rozumieć wspólnie, zapewniając dziecku zarówno ulgę, jak i bardziej adaptacyjne sposoby zarządzania swoimi uczuciami. Nasze podejście do spotkania z dzieckiem uwzględnia zarówno specyfikę osobowości klienta, jak i relację terapeutyczną, którą razem tworzymy.

Czy terapia zabawą jest odpowiednia dla starszych dzieci?

Czy terapia zabawą jest odpowiednia dla starszych dzieci?

Większość rodziców może przypomnieć sobie czas, kiedy jechali samochodem, a ich dziecko, siedzące za nimi lub obok nich, wyraziło jakiś niepokój lub zadało pytanie, które wydawało się „nie na miejscu”, a zarazem było głębokie. W jakiś sposób struktura bez konieczności bezpośredniego kontaktu wzrokowego pozwoliła dziecku spontanicznie wyrazić to, co myślało i czuło.
Podczas zabawy możemy w zrelaksowany sposób badać uczucia, myśli, niepokoje i pragnienia dziecka. Przyjemność wspólnej zabawy ma też tę zaletę, że uwalnia część stresu i niepokoju związanego z odkrywaniem trudnych tematów i uczuć. Z naszego doświadczenia wynika, że niektóre starsze dzieci czerpią korzyści z symbolicznej zabawy (np. z tworzenia scen w piaskownicy (sandplay) czy wykorzystywania kukiełek), inne natomiast używają sposobów artystycznych (np. rysowania, rzeźbienia w gilinie czy malowania), aby wykreować sytuację, którą trudno jest im rozwiązać. Obie praktyki są równoprawnymi formami ekspresji, które można dzielić, słyszeć i rozumieć wspólnie, zapewniając dziecku zarówno ulgę, jak i bardziej adaptacyjne sposoby zarządzania swoimi uczuciami. Nasze podejście do spotkania z dzieckiem uwzględnia zarówno specyfikę osobowości klienta, jak i relację terapeutyczną, którą razem tworzymy.

Jaką rolę odgrywają rodzice w procesie terapeutycznym?

Uważamy, że bardzo ważne jest, aby rodzice / opiekunowie byli zaangażowani w proces terapeutyczny swego dziecka, postrzegamy ich bowiem jako ekspertów a co za tym idzie część zespołu terapeutycznego. Dlatego też w trakcie terapii zazwyczaj spotykamy się z nimi regularnie.

Podczas pierwszego spotkania omawiamy historię rozwoju dziecka, obawy rodziców i dzieci oraz cele leczenia. Podczas następnych kilku sesji zazwyczaj spotykamy się z dzieckiem indywidualnie – w ramach procesu diagnozy. Zwykle zaplanowane jest też spotkanie uzupełniające z rodzicami w celu omówienia naszych obserwacji i zaleceń terapeutycznych.

Psychoterapia dziecięca - Dla rodziców
Psychoterapia dziecięca - Dla rodziców

Jaką rolę odgrywają rodzice w procesie terapeutycznym?

Uważamy, że bardzo ważne jest, aby rodzice / opiekunowie byli zaangażowani w proces terapeutyczny swego dziecka, postrzegamy ich bowiem jako ekspertów a co za tym idzie część zespołu terapeutycznego. Dlatego też w trakcie terapii zazwyczaj spotykamy się z nimi regularnie.

Podczas pierwszego spotkania omawiamy historię rozwoju dziecka, obawy rodziców i dzieci oraz cele leczenia. Podczas następnych kilku sesji zazwyczaj spotykamy się z dzieckiem indywidualnie – w ramach procesu diagnozy. Zwykle zaplanowane jest też spotkanie uzupełniające z rodzicami w celu omówienia naszych obserwacji i zaleceń terapeutycznych.

Psychoterapia dziecięca - Dla rodziców

W jakich problemach pomaga terapia zabawą?

Terapia zabawą pomaga w problemach związanymi między innymi z żałobą i utratą, traumą, lękami, zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), rozwodem i separacją rodzicielską, depresją, zachowaniem, na przykład w szkole, nadużyciami emocjonalnymi oraz seksualnymi, ogólnymi trudnościami z regulacją emocjonalną oraz zespołem stresu pourazowego (PTSD).

Psychoterapia dziecięca - Dla rodziców

W jakich problemach pomaga terapia zabawą?

Terapia zabawą pomaga w problemach związanymi między innymi z żałobą i utratą, traumą, lękami, zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), rozwodem i separacją rodzicielską, depresją, zachowaniem, na przykład w szkole, nadużyciami emocjonalnymi oraz seksualnymi, ogólnymi trudnościami z regulacją emocjonalną oraz zespołem stresu pourazowego (PTSD).

Czy mogę wesprzeć moje dziecko?

W naszym centrum oferujemy pomoc dla rodziców/opiekunów poszukujących wsparcia i zrozumienia zachowań, trudności oraz osobowości swego dziecka.
Szkolenie filial therapy (terapia relacji dziecko – rodzic) to cykl 10 spotkań opartych na efektywnej metodzie skierowanej do rodziców i opiekunów, która pomaga wykształcić silne emocjonalnie dziecko i zbudować znaczącą relację z dzieckiem. Szczegóły znajdą się na naszej stronie wkrótce.
Psychoterapia indywidualna dla rodzica/opiekuna to proces, podczas którego pomagamy w odzyskaniu zrozumienia i poczucia kontroli wobec trudnych sytuacji w relacji rodzic – dziecko oraz poczucia pewności w roli rodzica/opiekuna.

Czy mogę wesprzeć moje dziecko
Czy mogę wesprzeć moje dziecko

Czy mogę wesprzeć moje dziecko?

W naszym centrum oferujemy pomoc dla rodziców/opiekunów poszukujących wsparcia i zrozumienia zachowań, trudności oraz osobowości swego dziecka.
Szkolenie filial therapy (terapia relacji dziecko – rodzic) to cykl 10 spotkań opartych na efektywnej metodzie skierowanej do rodziców i opiekunów, która pomaga wykształcić silne emocjonalnie dziecko i zbudować znaczącą relację z dzieckiem. Szczegóły znajdą się na naszej stronie wkrótce.
Psychoterapia indywidualna dla rodzica/opiekuna to proces, podczas którego pomagamy w odzyskaniu zrozumienia i poczucia kontroli wobec trudnych sytuacji w relacji rodzic – dziecko oraz poczucia pewności w roli rodzica/opiekuna.